Anni Kytömäki
644 s.
2014
Gummerus
Ensinnäkin, pahoittelen etten kuvannut Kultarintaa. Se olisi sen ansainnut, se olisi pitänyt kuvata metsässä, hyvässä paikassa. Lähelläni ei vain ole sopivaa metsää, ja halusin sitäpaitsi päästä heti kirjasta bloggaamaan kun sen sain muutaman päivän urakan jälkeen luettua.
Kultarinta on taidokas kertomus. Se on kertomus miehestä, se on kertomus naisesta, kertomus tyttärestä, ja kertomus pojasta joka tunsi metsän. Metsä yhdistää heitä kaikkia. Keväällä 1917 Erik tapaa Lidian, juuri kaupunkiin muuttaneen työläistytön. Tuttavuus ei oikein tahdo edetä, ja Erik ottaa suunnakseen pohjoisen, ja sen metsät. Mutta kun hän palaa, Lidia odottaa häntä yhä. Syntyy rakkaus.
Kultarinta on kaunis, se on herkkä. Se on kuin maalaus metsästä, joka on herkin siveltimenvedoin maalattu. Se kertoo luonnon tarinan, niin kauniilla lyyrisellä tavalla, että pieni viaton lukija jää sanattomaksi. Minä jopa mietin, jätänkö kirjasta kokonaan bloggaamatta, niin sanattomaksi se jätti. Kuitenkin, päätin yrittää kirjoittaa jotain, tahdon jättää tästä minäkin jälkeni.
En lue paljoakaan historiallista kirjallisuutta. Mutta vaikka tapahtumat sijoittuvat Kultarinnassa 1900-luvun ensimmäisille vuosikymmenille, niin historia ei siinä ole merkittävässä osassa. Luonto on. Ja luonnosta minä opin paljon.
Vaikka Kultarinnassa ei mennäkään maagisuuden syövereissä, on siinä tiettyjä myyttejä. Mystisyyttä, jota vain ja ainoastaan hyvä kirja voi lukijalleen uskottavasti tarjota. Myyttejä, joista tämä lukija nautti sydämensä kyllyydestä.
Jotkut bloggarit ovat verranneet Anni Kytömäkeä Kjell Westöön. En ole lukenut Westöltä kuin Kangastus 38:n, mutta voi voi, kyllä oli Kultarinta niin paljon parempi. Suuria sanoja, tiedän, mutta tämä on vain tämän bloggarin mielipide: Anni Kytömäki on mahtavampi kuin Kjell Westö.
Minä... minä... minä olen nyt aivan sanaton. Lukekaa Kultarinta. Lukekaa. Pekka, ole ylpeä siskostasi. Hän on kirjoittanut kirjan, jonka kaltaista en ole ennen lukenut.