keskiviikko 23. heinäkuuta 2014

Ensimmäinen kosketukseni Kuninkaaseen.

Kuvun alla
Stephen King
Suomentanut Ilkka Rekiaro
1364 s. 
2009
Tammi











Olen ollut poissa blogistaniassa hetken jos toisenkin. Siihen on parikin syytä. Ensimmäiseksi syyksi kerron sen, että olin lomailemassa. Olin mökkilomalla lepuuttamassa hermojani Punkaharjulla, niin kauniissa maisemassa etteivät sanat riitä kuvaamaan. Sielu ja silmä lepäsi maisemassa, varsinkin kun ilmatkin hellivät minua. Uin ja luin, uin ja luin. Mitä luin? No Kingiä! Siinäpä toinen syy siihen, miksi olen ollut poissa. Käsissäni oli jonkin aikaa järkäle, jossa sivuja riitti yli 1300. Mutta luin jokaisen sivun nautinnolla.

Kuvun alla on varmasti tuttu monelle jo Under the dome tv-sarjasta, mutta kerrataan juoni silti:

Amerikkalaisen pikkukaupunin ylle ilmestyy läpinäkyvä, kova kupu. Se ilmestyy aivan yhtäkkiä, ja tappaa ihmisiä jo ilmestyessään. Lentokone törmäävät siihen, autot ajavat sitä päin, ja ihmiset ruhjoutuvat kun kupu laskeutuu. Kupua yritetään murtaa, turhaan. Pelko kasvaa.

Kuvun sisällä synkät salaisuudet paljastuvat, ihmisistä löytyy uusia puolia, ja ne huonot puolet tulevat esiin entistä selvemmin: ihmiset jakautuvat kahteen leiriin. Taistelu vallasta alkaa.

Huikeaa. En voi muuta sanoa. Kuinka olen voinut ohittaa tällaisen kirjailijan? Stephen King luo kirjassaan katkeamattoman jännityksen, joka kestää aivan viime sivuille saakka. Se ei päästä kertaakaan otteestaan, vaan houkuttelee lukemaan lisää, lisää, ja vielä vähän lisää. Ja kun on päässyt viimeiselle sivulle asti, toivoi että se olisi vielä vähän jatkunut.

Katsoin pari ensimmäistä jaksoa Under the dome sarjasta, mutta ennen kuin jäin täysin koukkuun, lopetin koska tajusin haluavani lukea tämän kirjana. Tein oikein, sillä se, että olisin tiennyt miten lopussa käy, olisi voinut pilata osaltaan lukuelämystä. Nyt mikään ei ollut pilaamassa sitä.

Kiitän suomentajaa, Ilkka Rekiaroa: suomennoksesta ei voi valittaa, ei yhtään. Vaikka kuinka yrittäisi löytää valituksen aihetta. Päinvastoin, siitä täytyy kiittää ja kumartaa: tällaisissa kirjoissa suomentaja voisi lohkaista ison palan lukuelämyksestä tekemällä huonon käännöksen, mutta tässä suomennos oli mahtava. Kaikki yksittäiset sanatkin, niin... kummallisella tavalla hauskoja!

Mikä vielä lisäsi minun lukunautintoani, oli se, että luin kirjasta viimeiset neljäsataa sivua tuolla Punkaharjun kauniissa maisemissa. Viimeiset sata sivua menivät ilta auringon laskiessa taivaanrantaan, ja jännitys tiivistyi... enpä kerro mistä, te jotka olette lukeneet, tiedätte, mitä jännitin.

Ja Kingin henkilöhahmot! Voi että miten ihastuinkaan Barbieen, ja miten vihasinkaan hänen arkkivihollistaan Big Jimiä, tuota narsistista ääliötä, ja hänen idioottipoikaansa Junioria. Se, että kirjailija saa minut tuntemaan noin vahvasti henkilöitään kohtaan, on merkki siitä että hän on luonut ne tunteella. Ja uskon että juuri sen King on tehnyt.

Voisin hehkuttaa tätä kirjaa aina lopun aikoihin asti. Mutta voi himputti teitä tupajumeja jotka ette ole tätä lukeneet, lukekaa! Lupaan elämyksen!

★★★★★

17 kommenttia:

  1. Juuri hetki sitten mietin, että onkohan mulla jäänyt sun blogipäivitykset huomaamatta, mutta säähän oletkin ollut lomalla :)

    Kuvun alla on hurjan hyvä ja kauhean kamala. Tv-sarjaa en jaksanut kuin kaksi jaksoa, kun siinä meni kaikki ihan väärin ja jännitteet puuttui melkeinpä kokonaan. Sinänsä siis sarjaa katsomalla ei voi spoilaantua, kun se ei ole uskollinen kirjalle. Ja kestää useamman kaudenkin, joten kuvun alkuperä säilyy ties kuinka pitkään salaisuutena.

    Ihanaa, että luit Kingiä! Olinkin varma, että rakastuisit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin joo lomailemassa, ja olikin hyvä loma. Mutta oli kyllä mukavaa palata kotiinkin. <3

      Oon ihan varma että kirjan jälkeen olisin ollut samaa mieltä tv-sarjasta kuin säkin, että kaikki meni ihan väärin. Oon kuullut samaa niin monelta.

      Eikä muuten ollut viimeinen Kingini! Ei varmasti!

      Poista
  2. Oo, Punkaharju on kyllä ihana paikka! Siellä tuli aikoinaan piipahdettua monena kesänä, on sopivasti matkan varrella sukulaisten luokse.

    Ja tupla Oo, mahtavaa, että päätit viimein ryhtyä Kingin ystäväksi! (Siis mehän olemme Steven kanssa Best Friends Forever.) Minulla on oma Kuvun alla, olen lukenut sen ilmestymisensä aikoihin melko tuoreeltaan, joten muutamia vuosia on vierähtänyt lukemisesta. Pidin kyllä kirjasta, mutta aivan TOP-suosikkeihini se ei pääse. Lukukokemukseeni vaikutti varmasti myös se, että luin sen Mustan tornin jälkimainingeissa, ja Musta Tornihan on minun Raamattuni. =D Mutta yhä vain hahmot ovat vahvasti mielessä, King on ilmiömäinen hahmojen luoja, ja niitä upeita hahmoja riittää muissakin kirjoissa. Olen tykännyt yllättävän paljon Kuvun alla-sarjasta, vaikka se eroaakin kirjasta; sarja on myös saanut aikaan sen, että tekisi mieli lukea kirja uudestaan muistin virkistykseksi.

    Kaunista kesän jatkoa ja lukuiloa! =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punkaharju on kyllä ihana paikka, siellä lepäsi silmä ja sielu upeissa maisemissa. <3

      Odotinkin että milloin tulet kommentoimaan dear. :) Te kyllä olette hyviä ystäviä, minäkin päätin nyt sitten hapuillen tutustua. Ja tämä tutustumisemme jatkuu kyllä aivan varmasti!

      Ihanaa kesän jatkoa sinullekin! <3

      Poista
  3. Itsekin luin Ekan Kingin (Carrien), bloggaan siitä helteiden hellitettyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helteiden hellittämistä näköjään saakin odotella. :) Mutta kivaa Jokke että sinäkin olet tutustunut Kuninkaaseen!

      Poista
  4. Minulla on tämä kirja parhaillaan kesken (niiden kaikkien muun 8 kirjan lisäksi...) Tarina on kyllä todella loistava ja henkilöiden väliset jännitteet kohdallaan. Sen verran ahdistava kertomus kuitenkin on, etten ole pystynyt lukemaan kirjaa kuin pieninä palasina, vaikka se onkin tosi hyvä. Jotenkin tällainen psykologin jännitys on tällä hetkellä minulle vaikeampi kestää kuin muut kauhutarinat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhut Riikka, psykologinen jännitys on paljon pahempaa kuin ihan perus verenlennätys. Minäkin olin ihan hirvittävän jännittynyt kun luin tätä kirjaa, iho varmaan oli kananlihalla. Mutta oli se hyvä. <3

      Poista
  5. Olen aina ajatellut, että King on mulle liian jännittävä ja ehkä ahdistavakin. Mukava oli kuitenkin lukea, että viihdyit hänen parissaan mainiosti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se voi monille olla! Mutta onneksi kirjailijoita on niin paljon, voi valita jokainen omansa. :)

      Poista
  6. Multa on jäänyt lukematta. Ostin sen alennusmyynnistä varmaan vuosi sitten sillä ajatuksella, että haluan tuon järkäleen lukea rauhassa omana kirjana enkä kirjaston lainauslistoja vahdaten. Täytyykin tuoda kirja alakerran kirjahyllyyn odottamaan, että kirjaston kirjojen kohdalla tulee sopiva väli. Kiitos muistutuksesta! Under the dome on multa jäänyt katsomatta. Tai siis jätin sen takia, että haluan lukea kirjana tämän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Odotan Emmi kovasti että päätät tarttua tähän, ja vaipua Kuvun alle. Olen varma että tykkäät, koska tykkäsinhän minäkin, ja meillä on yhtenevä kirjamaku! :)

      Poista
  7. Minä aion tyytyä sarjaan, ihan riittävän jännittävä minulle joka en jännäreistä sinänsä perusta ;) Kingiltä olen lukenut jotain, joskus... 90-luvulla varmaankin. Ja todellakin reilusti ohuempi kirja sen on täytynyt olla :D

    VastaaPoista
  8. Ihanaa, että löysit Kingin <3

    Minulla Kuvun alla odottaa vielä lukemistaan, muutama King on ennen sitä lukuvuorossa. Tv-sarjan olen tallentanut, en halua katsoa sitä ennen kirjan lukemista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piti vielä tulla uudelleen kommentoimaan kun kirja on luettu :) Tämä oli muuten huikea, mutta loppuratkaisu oli vähän tylsähkö, mutta King on aina King ja matka sentään oli huikea <3 Minä pidän Rekiaron suomennoksista, mutta tässä löytyi hieman kritisoitavaa. En voinut välttyä ajattelemasta, että suomentaminen on tehty kiireessä (ja tätähän ei voi lukea suomentajan viaksi!) kun paikoitellen lauseista puuttui sanoja, mikä hieman häiritsi. Onneksi suurin osa tarinaa oli oikein sujuvaa!

      Ihanaa, että sinulla on edessäsi paljon lukunautintoja, Kingin tuotannossa riittää luettavaa :)

      Poista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!