sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Kirja, jonka päähenkilön kanssa haluaisin ystävystyä.

Rebekka: Yllätysten ysi
Tuija Lehtinen
271 s. 
2012
Otava











Välillä on mukavaa ottaa rennosti nuortenkirjan parissa, jonka tietää hyväksi. Enhän minä ollut ennen tätä nimenomaista kirjaa sarjasta lukenut, mutta Tuija Lehtinen, voi, Tuija Lehtinen. Ei hän voi nuortenkirjoissa varsinkaan epäonnistua, hänen kirjansa tietää aina hyviksi.

Yllätysten ysi on Rebekka sarjan seitsemäs kirja. Niin kuin nimikin kertoo, Rebekka on kirjassa ysi luokalla. Rebekan isoveli Mossu muuttaa vuodeksi ulkomaille, ja Rebekan unelma toteutuu: hän saa tornihuoneen käyttöönsä. Siellä on hyvä pohtia, mihin jatkaa yläasteen jälkeen, miten saada pikaluistelu aikoja paremmaksi - ja tietysti poikia!

Rebekka sarjaa ei ollut vielä kun minä olin varsinaisessa nuortenkirja iässä. Niin kuin olen tainnut kirjoittaa aiemmista sarjan osista blogatessani, niin kesti oman aikansa ennen kuin sain tartutuksi Rebekka-sarjaan. Ehkä vierastin kannen kuvia, tai en oikein itsekään tiedä mitä vierastin. Onneksi aloin lukea näitä!

Rebekka on ihana tyyppi. Hän ei esitä mitään, päin vastoin, tyttö on oma suora itsensä joka käänteessä. Rebekka ei pahemmin meikkaile, ja tekee itse omat vaatteensa. Arvostusta, sitä täältä Rebekka saa. Voi, jos minulla olisikin silloin teininä ollut Rebekan kaltainen ystävä. <3

Sarjasta on enää yksi kirja lukemassa, voi että. Mutta onneksi, onneksi Tuija Lehtiseltä ilmestyy nyt kesäkuussa uusi nuortenkirja. Sitä odotan!

Nuortenkirjoja vierastavalle en suosittele Rebekka-sarjaa, mutta suosittelen silti kokeilemaan jotain muuta Tuija Lehtisen nuortenkirjaa, kuten vaikkapa R.I.P:tä, tai Roskisprinssiä.  Ne sopivat kaiken ikäisille, jotka arvostavat hyvää kirjallisuutta.

★★★★

6 kommenttia:

  1. Minä lainasin tämän sarjan ekan osan viimeksi kirjastosta. Muistaakseni taisin törmätä Rebekkaan täällä sinun blogissasi ja nyt tuntui hyvältä hetkeltä kokeilla, mitä tykkään. Kunhan vielä ehtisi aloittaa!

    Minun suosikkini Lehtiseltä ovat Sarat ja Mirkka-kirjat. Oi voi, niissä on kaikkea juuri sopivasti!

    VastaaPoista
  2. R.I.P ja Roskisprinssi ovat ehdottomia suosikkejani, luin työssä ollessani Lehtisen lasten ja nuortenkirjatkin jotta voisin niistä paremmin lapsille ja nuorille kertoa, ja ennen kaikkea omaksikin nautinnokseni.

    VastaaPoista
  3. En muuten tiennytkään, että Lehtiseltä on uutta tulossa! Kiitti vinkistä :)

    VastaaPoista
  4. Tämä Lehtis-innostuksesi on niin vakuuttavaa. Näistä ei minun nuoruudessani ollut tietoakaan, muuten olisin takuulla ahminut kaikki. Ne muutamat Lehtiset, joita olen aikuisena lukenut, ovat olleet hyviä.

    VastaaPoista
  5. Luin muistaakseni ihka ensimmäisen Rebekan, ja pidin kyllä. Kansityyli on tähän sarjaan ehkä hieman - no, lapsellinen? Rebekkahan on tosin kovin kiltti ja kiltistä perheestä, mutta silti.

    VastaaPoista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!