keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Mhairi McFarlane: En minä vaan sinä

En minä vaan sinä
Mhairi McFarlane
Suomentanut Hanna Arvonen
414 s. 
2015
HarperCollins Nordic



Ostettu e-kirja


Olen saanut sellaisen käsityksen että Mhairi McFarlane on todella suosittu kirjailija maailmalla - ja miksei olisi, minäkin olen kovin innostunut hänestä. Ihastuin McFarlaneen Sinusta kaikki alkoi kirjan perusteella ja ilahduin kovasti kun huomasin Elisa kirjasta että häneltä on suomennettu uusi kirja. Harper Collins ei kummemmin suomessa mainosta, joten minun kohdallani on sattuman varassa huomaanko heiltä ilmestyneitä kirjoja.

En minä vaan sinä on Sinusta kaikki alkoi kirjan tavoin laadukasta chick litiä. Se kertoo Delia Mossista, naisesta jonka elämä on ihan kunnossa. Hänellä on miesystävä jota hän rakastaa - kaiketi. Delia ja Paul ovat olleet yhdessä vuosikausia, ja Delia päättää ottaa ohjat käsiinsä ja kosia. Ikävien sattumien kautta Delia saa heti kosinnan jälkeen tietää että Paulilla on toinen nainen. Delialla on edessään suuria asioita, mutta onneksi ympärillä on ystäviä jotka auttavat.

Parasta En minä vaan sinä romaanissa on Delia. Hän on juuri sellainen kuin hyvän viihderomaanin päähenkilö onkin: rakastettava, ihastuttava ja aavistuksen samaistuttavakin. Pystyin näkemään Delian silmieni edessä kirjaa lukiessani, ja ihastuin kovasti Delian persoonalliseen tyyliin pukeutua. Voi, olisin halunnut nähdä Delian vaatteet oikeasti, enkä vain mielikuvituksessani! Myös Delian ystävät ovat persoonallisia ja hauskoja - tulee mieleen ajatukseni siitä kuinka elokuvissa sivuroolit ovat merkittävässä osassa. Niin ovat myös kirjoissa, ja McFarlane on todella onnistunut luomaan myös kiinnostavat sivuhenkilöt.

Eivätkä ne hyvät asiat jää ainoastaan hienoon päähenkilöön. Ihastuin kirjassa siihen, että se oli aavistuksen yllätyksellinen. Olen tottunut viihderomaanien kanssa siitä tiedän jo aika alusta asti kenen kanssa päähenkilö päätyy yhteen. Kyllä, luulin En minä vaan sinänkin kanssa tietäväni, mutta kirja toi eteeni yllätyksen. En sano minkä, en kerro yhtään enempää, mutta sanon vaan että chick lit-viisarini ei tälläkertaa toiminutkaan.

En minä vaan sinä on toki rakkaustarina, monellakin tapaa. Rakkaus kulkee tarinassa mukana, mutta tarinassa on myös paljon muuta. Se on kertomus Delian elämänmuutoksesta, uusista tuulissa hänen maailmassaan. Tämä varmasti on hyvää luettavaa myös sellaisille naisille, jotka ovat joutuneet eroamaan - ehkä Delian tarinasta saa voimaa? En minä vaan sinä on kertomus vahvasta naisesta, ystävyydestä ja muutoksesta. Ja rakkaudesta. Mhairi McFarlane käsittelee nämä asiat todella hyvin.

Suomennoksessakaan ei ole kritiikin sijaa. Hanna Arponen on tehnyt hyvää työtä, ja tarina kulkee käännöksenkin osalta sujuvasti. Joskus käännöksien kanssa joutuu vääntelehtimään, kärsimään typeristä ja aivan vääristä sanavalinnoista, mutta niin ei tämän kirjan kanssa käynyt.

Jos haluat lukea hyvää chick litiä, kannattaa tutustua Mhairi McFarlaneen. Tässä on kuulkaa nainen paikallaan!

1 kommentti:

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!