tiistai 26. elokuuta 2014

Kaunis, runollinen Suojaton.

Suojaton
Helmi Kekkonen
159 s. 
2014
Siltala









Arvostelukappale


Niin kuin olen tainnut jossain aiemmassakin bloggauksessani todeta, että tosiaan huomaa syksyn lähestyneen. Kiinnostavia kirjoja tulvii joka tuutista, ja välillä niitä kirjoja tipahtelee myös postiluukusta. Postiluukustani tipahti myös tämä Helmi Kekkosen romaani Suojaton, jonka hetimiten otin käsiini.

Suojaton kertoo tarinan Isasta. Herkästä, hyvin ainutlaatuisesta tytöstä, hänen kasvustaan lapsesta aikuiseksi. Isa on lääkäreiden mukaan täysin normaali lapsi, mutta silti kovin erikoinen - hän ei juurikaan puhu, ja kavahtaa herkästi kosketusta. Tämä tottakai vaikuttaa myös perheeseen, ja erityisesti äitiin, Hanneleen, jonka mielsin kirjan toiseksi päähenkilöksi. Isa ajautuu kuvioihin, joista ei ole helppoa päästä pois, vain pelastaakseen itsensä hiljaisuudelta. Mutta voivatko sanat tulla väärää tietä ulos?

Minulle Suojaton oli jotenkin hyvin sydämeen käyvä teos. Suojaton on pienoisromaani, mutta se on silti kovin suuri sisällöltään. Sitä ei myöskään lue huitaisemalla, parissa tunnissa, en ainakaan minä pystynyt. Vaikka sivumäärän perusteella ehkä olisinkin voinut, niin Suojaton vaati enemmän. Se vaati keskittymisen, täyden sellaisen. Se vaati minut kokonaan.

Syy, miksi Suojaton tuli minulle niin läheiseksi kirjaksi, oli varmaankin ennenkaikkea Helmi Kekkosen kerronta. Se on äärettömän kaunista, soljuvaa ja sen vietäväksi voi kertakaikkiaan vain heittäytyä. Runollista, todellakin.

Kirjavan kammarin Karoliina tuumaa, että hänelle Isa jäi kaukaisemmaksi kuin Isan äiti, Hannele. Minulla taas kävi toisin. Toki Hannelekin tuli aika lähelle, hänestä kerrottiin paljon, mutta silti Isa sai paikan sydämessäni. Isan hiljaisuus ja kosketusherkkyys oli jotain sellaista, mitä tunnistin myös itsessäni olleen kaikkein vaikeimpina aikoina. Ja keino millä Isa pakeni tunteitaan - sekin on kovin tuttua.

Suosittelen kirjaa teille, jotka kaipaatte kirjalta hyvää ja kaunista kerrontaa.

P.S. Kokeilen kirjoittaa bloggaukset vähän aikaa ilman tähtiä. Jos kirja on minulle merkityksellinen, löydät tekstin "suosikit" tunnisteista. 

3 kommenttia:

  1. Tuo kirja on kiinnostanut minua, vaikka tekijä ei sano minulle mitään. Olen lukenut esittelytekstin ja nähnyt blogeissa. Jokin tuossa kirjassa vetoaa.

    VastaaPoista
  2. Tämä kirja vaikuttaa hyvin kiinnostavalta ja haluan tarinan ehdottomasti jossain vaiheessa lukea. Voi mikä ihana kirjasyksy tästä taitaa tulla, paljon mielenkiintoista on jo tullut tai tulossa!

    VastaaPoista
  3. Olen lukenut ja tykännyt Helmi Kekkosesta, Suojaton onkin lukulistallani yksi syksyn odotetuimmista kirjoista. Ja tulee lukuvuoroon pian, sain sen lainattua kirjastosta tällä viikolla :)

    VastaaPoista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!