torstai 26. helmikuuta 2015

Hillittömän hauska Lennart-parka.

Lennart
Peik Lehtonen, Katja Lehtonen, Milla Paloniemi
112 s. 
2015
Like











Joskus käy hyvä tuuri. Olin jotenkin ohittanut Lennartin katalogeissa täysin, mutta yhtäkkiä blogeissa ja instagramissa alkoi putkahdella kuvia tästä veikeän näköisestä tyypistä, jolle käy aina huonosti. Jo nuo pienet otokset naurattivat minua niin kovasti, että tiesin haluavani ehdottomasti lukea tämän kirjan. Ja kuinkas kävikään: menin kirjastoon, ja siellä, sarjakuvahyllyssä, Lennart odotti juuri minua! Huippua!

Kuka Lennart on? Lennart on se, josta vanhemmat puhuvat. Hän on juuri se, josta vanhemmat puhuvat, kun he varoittelevat lapsiaan siitä, mitä kauheaa voikaan tapahtua, kun vaikkapa erehtyy hankkimaan tatuoinnin, lopettamaan pianon soiton, jättämään hampaat harjaamatta... Mutta kuinka moni tuntee hänet? Tämän kirjan myötä on mahdollista tutustua häneen. Lennartiin, joka on kokeillut kaikkea sitä. Lennartiin, jolle käy aina huonosti.

Kun kävin maanantaina kirjastossa, olin pienessä flunssassa. Oloni paheni illan mittaan, enkä jaksanut oikeastaan lukea kesken olevaa kirjaa. Mutta onneksi minulla oli Lennart! Voi sitä naurun määrää, kun uupuneena avasin Lennartin, ja tutustuin tähän huono onniseen kaveriin. Tätä kirjaa ei voi lukea nauramatta!

Ehkä eniten minua nauratti kohta, jossa Lennart ensin osaa mopon ja kuolee välittömästi. Seuraavalla sivulla Lennart ostaa kevytmoottoripyörän ja kuolee vielä enemmän. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, niin hauskaa.

Lennart on piirroksena hyvinkin yksinkertainen, se ei kikkaile. Juuri siitä syystä hän onkin niin sympaattinen ja hurmaava hahmo. Teksti on myös yksinkertaista, ja siinä piilee juuri sen hauskuus. Huumori on saatu yhteen lauseeseen, juuri sillä tavalla, että se ainakin minun huumorintajuuni kolahtaa täydellisesti.

En lue paljonkaan sarjakuvia, mutta olen todella onnellinen että törmäsin ja tutustuin Lennartiin. Ja toivon, että kuulen hänestä vielä lisää!

3 kommenttia:

  1. Niin, ja silmiä ei saa laittaa kieroon tai ne jäävät pysyvästi niin :) Tsemppiä flunssasta toipumiseen! Minullakin hiihtoloma hurahti tässä kuumeeseen ja yskimiseen.

    VastaaPoista
  2. Lennart näyttää kyllä juuri niin sympaattiselta! Näin itsekin tästä kuvia muutama päivä sitten enkä malta odottaa että saan tämän käsiini :)

    VastaaPoista
  3. Karvamato=lukutoukka= Krista

    Sait ylipuhutuksi: hommattava. Sarjakuvista en välitä ylipäätään.
    Minulla muuten on oma Lennart, Lennu Cityssä - seemonen melko jörö!
    = http://www.city.fi/blogit/hikkaj/lennu

    VastaaPoista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!