maanantai 16. tammikuuta 2017

Antti Hyry: Uuni






Viikonlopun kirppisreissulta tarttui mukaan, mitäs muutakaan kuin kirjoja. SPR:n Kontti on siinä mielessä ihana paikka, että ainakin minä löydän sieltä aina muutaman kiinnostavan kirjan eivätkä hinnat tosiaankaan päätä huimaa. Tällä kertaa niitä kiinnostavia löytyi tavallista enemmän ja poistuinkin kirppikseltä ylläolevien kymmenen kirjan kanssa. Varsinaisia aarteita! Ja yksi kirjoista oli pakko aloittaa samana iltana...


Uuni
Antti Hyry
400 s. 
2009 
Otava









Ostettu



Mukaan kirppikseltä lähti myös Antti Hyry Uuni. Kirja, josta muistan erityisesti P. S. Rakastan kirjoja -blogista, Saran kauniista sanoista. Sara on minulle luotettava kirjavinkkaaja joten halusin lukea kirjan jo hänen suositustensa vuoksi - vaikka uunin rakentaminen ei aiheena ole millään tavalla minua lähellä. Onneksi, onneksi luotin Saraan sillä nautin kirjasta niin tolkuttoman paljon.

Uuni on temmoltaan verkkainen, alussa jopa hidas. Ja siinä on suuri osa sen kauneutta ja hienoutta, siihen tahtiin pitää vajota, lukea rauhassa, nauttia, upota. Minä upposin, minä nautin, minä rakastuin Antti Hyryyn. Ja onhan Uuni paljon muutakin kuin leivinuunin rakentamista, se avartuu kirjan edetessä erään vanhan avioparin elämäksi, rakkaudeksi, arjeksi. Ja koska minä olen minä: en kirjan rauhallisesta temmosta huolimatta malttanut olla ahmimatta sillä en vain voinut laskea kirjaa käsistäni. Sillä tavoin Antti Hyry sai minut rakastumaan itseensä kirjailijana, sai rakastumaan vanhaan aviopariin Hannaan ja Pietariin.

Olisinko ilman Saran ja muutaman muun kirjabloggarin kehuja tarttunut Uuniin? Ehkä en. En siitäkään huolimatta että se on Finlandia-voittaja ja valittu Helsingin Sanomien Sata suosikkia listalle, sijalle yhdeksän. En siis ole ainoa joka nauttii Hyryn verkkaisesta kerronnasta - eikä se ole ihme. Eihän tätä voi vastustaa! Mutta ilman kirjabloggareiden kehuja olisin ehkä ajatellut että aihe on minulle yksinkertaisesti väärä, etten minä voi kiinnostua uunin rakentamisesta. Nyt kiinnostukseni oli valmiiksi valppaana Uunin suhteen ja kun kirja tuli sopivasti vastaan kirppiksellä, poimin sen tietysti mukaani. Ja säilytän sen todellakin hyllyssäni suurena aarteena.

Ei Uuni varmasti kaikkien kirja ole. Uskon että on paljon sellaisia lukijoita jotka eivät syty Hyryn verkkaiseen tyyliin tai kirjan aiheeseen - siitäkin huolimatta että se avartuu suureksi ja pakahduttavaksi. Eikä siinä mitään, sillä kaikki eivät vain millään voi pitää kaikista kirjoista. Olen kuitenkin todella iloinen kirjablogeista ja siitä, että minä uskalsin tarttua Uuniin - ehkä joku muukin tarttuu bloggaukseni innoittamana?

Jos maltat vajota hyvään romaaniin ja kenties uskaltautua kirjan pariin joka aiheeltaan vie sinut pois mukavuusalueelta - lue Uuni. Kokeile ainakin, mitään et ainakaan menetä. Paljon voit saada.

6 kommenttia:

  1. Ihanaa, että ihastuit Uuniin. ♥ Se on hieno kirja. Kannattaa lukea myös Aitta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katja, kiitos vinkistä! Tahdon ehdottomasti lukea Hyryä enemmän <3

      Poista
  2. Minäkin ihastuin Uunin verkkaisuuteen. Oli hyvää vastapainoa arkipäivien hektisyydelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mannilainen, totta! Elämän hektivsyys välillä huimaa, siksi on ihanaa vajota tällaisen verkkaiseen, ihmisläheisen kauniiseen kirjaan <3

      Poista
  3. Olen ollut itse kontissa kirjaosastolla töissä vuoden. Osaston tulos tuplaantui kun kollegani kanssa laitettiin kunnon hinnat paremmille tuotteille. Vaikka joutui sitten itsekin maksamaan ostoksista enemmän.
    Uuni on kirja jolla on tosi verkkaisen kirjan maine. Taitaa sellainen ollakin. Jotain hyvää siinä on pakko olla kuitenkin. En ole lukenut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juhani, hyvistä kirjoista maksaa mielellään vähän enemmänkin, niin edulliset hinnat ovat Kontissa.

      Uuni on tosiaan verkkainen ja rauhallinen, kauniilla tavalla. Hyryn tyyli on ainutlaatuinen, rakastuin tähän <3

      Poista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!