keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Haruki Murakami: Sputnik - rakastettuni

Sputnik - rakastettuni
Haruki Murakami
Suomentanut Ilkka Malinen
252 s. 
1999










Minulla on välillä niin paljon kirjastolainoja, että joskus tekee omasta kirjastohyllystä löytöjä mitä ei muistanutkaan. Niin kävi tämän Sputnik -rakastettuni kirjan kanssa. Heti kun sen huomasin, päätin tarttua siihen.

Kirja on tavallaan kolmiodraama. Päähenkilö K rakastaa ja haluaa Sumirea, joka taas rakastuu häissä tapaamaansa naiseen nimeltä Miu. Miu palkkaa Sumiren työskentelemään omaan firmaansa, ja naiset lähtevät matkalle. Matkan aikana kuitenkin Sumire katoaa kuin tuhka tuuleen, ja Miu hälyttää paikalle K:n tutkimaan asiaa. Onnistuvatko he löytämään Sumiren, ja miten hän on onnistunut katoamaan pienelle saarelle?

Voisin saman tien sanoa asian suoraan. Olin rakastunut Sumireen. Tunsin vetoa häneen ensi hetkestä jolloin keskustelimme, ja kohta paluuta ei ollut. Pitkään aikaan en kyennyt ajattelemaan mitään muuta kuin häntä. Yritin kertoa hänelle mitä tunsin, mutta jotenkin tunteille ei löytynyt oikeita sanoja. Ehkä niin oli parempi. Jos olisin pystynyt puhumaan hänelle tunteistani, hän olisi vain nauranut minulle. 
Pidän Murakamista. Pidin ensimmäisestä lukemastani hänen kirjastaan, Norwegian Woodista, ja pidin suuresti tästäkin. Tosin täytyy myöntää etten päässyt ehkä alussa kiinni kirjasta, vaan jotenkin tapahtumat ja henkilöt olivat sekamelskaa päässäni, enkä oikein tiennyt kuka on päähenkilö. Mutta jo pian sain kiinni kirjan juonesta ja henkilötkin alkoivat käydä selvemmiksi.

Ehkä eniten tässä kirjassa kuitenkin pidin sen tavasta käsitellä todellisuuden montaa puolta. Sitä, miten on olemassa toinenkin todellisuus ja monta minää, joita voi nähdä yhtäaikaa, ja liukua toiseen todellisuuteen. Se oli mielenkiintoinen teoria, joka saattaa jäädä mietityttäväksi pidemmäksikin aikaa.

Onneksi tämä ei ollut viimeinen lukematon Murakami!

***½



3 kommenttia:

  1. Murakamin uusin, 1Q84 vaikuttaa lupaavalta ja sen pitäisi ilmestyä näinä päivinä :)

    VastaaPoista
  2. Murakamin Kafka rannalla on aivan ihana teos.
    1Q84:ää odotan kovasti. Olen varannut sen kirjastosta ja olen jonossa ykkösenä.
    Tykkäsin myös Sputnikista ja Suuri lammasseikkailu-kirjasta. Upea kirjailija.
    Terveisin Unna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla odottaa kirjastohyllyssä Kafka rannalla, se onkin melkoinen tiiliskivi. Mutta olen kuullut siitä niin paljon kehuja, että odotan sitä paljon. :) Mäkin olen jonossa IQ84:ään, toivottavasti saan senkin käsiini pian. :)

      Poista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!